Slim opgroeien met schermen

Schermen hebben een grote aantrekkingskracht op de allerkleinsten. De ukkies weten feilloos hun favoriete filmpje of app te vinden op de tv, smartphone van mama of tablet van opa. Ze vermaken zich er prima mee. Kinderen in de leeftijd van nul tot en met zes jaar kijken ruim twee uur per dag naar een scherm. Een derde van de ouders weet niet wat hun kinderen dan zien. Vooral YouTube-filmpjes kijken peuters en kleuters zonder ouderlijk toezicht.

Uit het onderzoek Iene Miene Media 2017 blijkt verder dat veel ouders vragen hebben over het mediagebruik van hun kinderen. Zoals: hoe kan ik de online veiligheid van mijn kind garanderen (51%)? Hoe houd ik het gebruik van beeldschermmedia in de hand (48%)? En de content die mijn jonge kinderen bekijken, is dat goede content (46%)? Daarom stonden de Media Ukkie Dagen 2017 in het teken van ‘Slim opgroeien met schermen’.

» Bekijk het #MUD17 verslag

Wat kon ik als ouder doen?

Volg de bloggers

Tijdens de Media Ukkie Dagen schreven verschillende bloggers over het belang van mediaopvoeding in hun gezin.


Bekijk de bloggers

Tips

Wat zijn de beste websites over media en opvoeden?


Ga naar tips

Activiteiten

Tijdens de Media Ukkie Dagen kon je deelnemen aan verschillende activiteiten in het land.


Bekijk alle activiteiten

Tijdens de campagne #MUD17

Voor professionals: download toolkit

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of (media) professional kon je meedoen aan de Media Ukkie Dagen. Daarvoor kon je gebruik maken van de toolkit.


Meer informatie

Iene Miene Media 2017

Tijdens de start van de Media Ukkie Dagen zijn de onderzoeksresultaten van Iene Miene Media 2017 bekend gemaakt.


Bekijk de resultaten


Volg @MediaUkkies op Twitter voor tips en nieuwtjes over mediaopvoeding en de Media Ukkie Dagen en twitter mee met #MUD17.