« Terug naar ‘Voor professionals’

Iene Miene Media

Jaarlijks verschijnt het Iene Miene Media onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen. Bij de start van de Media Ukkie Dagen 2018 zijn de laatste ontwikkelingen gepresenteerd.

Iene Miene Media 2018

Uit het Iene Miene Media 2018 onderzoek blijkt dat ouders nog steeds veel vragen hebben over de mediaopvoeding van hun kinderen. Zo willen ruim 4 op de 10 ouders graag weten hoe zij voor de online veiligheid van hun kind kunnen zorgen, hoe ze hun kinderen het beste kunnen helpen bij het gebruiken van media en hoe zij het gebruik van beeldschermmedia in de hand kunnen houden.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vlak voor het eten veel jonge kinderen (46%) televisiekijken, filmpjes afspelen en apps gebruiken. Daarnaast denkt 45% van de ouders dat het leerzaam is wanneer hun kind zelfstandig filmpjes kijkt op de smartphone of tablet, terwijl dat niet zo is. Ook zijn er verschillen in de rol van de ouders bij mediaopvoeding. Vaders lezen hun dreumes, peuter of kleuter minder vaak voor dan moeders. Ook begeleiden vaders hun jonge kind minder vaak op de tablet of smartphone, terwijl dat beter is voor de ontwikkeling van hun ukkie. Verder blijkt dat vaders vaker dan moeders vinden dat kinderen evenveel leren van ervaringen in het ‘echte’ leven, als van ervaringen die zij op doen bij het gebruik van media. Lees meer »

Download onderzoek Iene Miene Media 2018

» Belang vaardigheden Iene Miene Media 2018 (extra toelichting op het belang van vaardigheden binnen het Iene Miene Media onderzoek 2018)
» Digiskills rapport Iene Miene Media 2018 (extra onderzoek uitgevoerd in het kader van het onderzoek Iene Miene Media)

Iene Miene Media 2017

De tv is het populairste scherm voor kinderen (82%), op de voet gevolgd door de tablet (64%). Ook de smartphone wordt veel gebruikt. 37% van de peuters en kleuters heeft thuis geregeld een smartphone in handen om filmpjes te bekijken of een spelletje te spelen. In slaapkamers van jonge kinderen zijn weinig schermen te vinden. Toch heeft 13% van de kinderen tot en met zes jaar al een televisie op hun kamer staan. Bij peuters en kleuters van laagopgeleide ouders is de kans 1 op 4 dat zij een tv op hun kamer hebben.

Verder blijkt dat bijna tweederde van de ouders moeite heeft met het instellen van filters en parental controls of daar onbekend mee is. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld voorkomen dat hun kind met seksueel getinte content wordt geconfronteerd of te lang gebruik maakt van het scherm. Veel ouders hebben vragen over het mediagebruik van hun kinderen. Zoals: hoe kan ik de online veiligheid van mijn kind garanderen (51%)? Hoe houd ik het gebruik van beeldschermmedia in de hand (48%)? En de content die mijn jonge kinderen bekijken, is dat goede content (46%)?

Lees meer »

Download Iene Miene Media 2017

Iene Miene Media 2016

Hoe garandeer je de veiligheid van je kind online of bepaal je wat een verantwoorde schermtijd per dag is? Nu digitale media zo’n belangrijke rol in de levens van jonge kinderen spelen, worstelen steeds meer ouders met dit soort vragen. Een ‘Schijf van Vijf’ voor mediaopvoeding, gericht op dit soort praktische vraagstukken, klinkt 51 procent van de jonge ouders dan ook als muziek in de oren.

Verder blijkt dat digitale media voor steeds meer jonge kinderen de normaalste zaak van de wereld zijn. Zo laten vier op de tien ouders kinderen voor hun tweede levensjaar kennismaken met een smartphone. Een derde van de kinderen in deze leeftijdsgroep gebruikt wel eens een tablet om een video te bekijken of een spelletje te spelen. Het merendeel van de jonge ouders zegt weinig moeite te hebben met de mediaopvoeding van hun kinderen. Toch stelt het mediagebruik van de allerkleinsten hen voor een aantal nieuwe opvoeduitdagingen. Lees meer »

Download Iene Miene Media 2016

Iene Miene Media 2015

Ouders in spagaat door toename mediagebruik

Ouders komen steeds vaker in een spagaat door de toename van het mediagebruik van hun kinderen. Aan de ene kant staan ze hun kinderen steeds vaker en langer toe om met tablets en computers te spelen, zelfs tot in de slaapkamer. Aan de andere kant zijn ouders er ook van overtuigd dat media geen ‘must’ voor hun kinderen zijn en vinden ze dat kinderen beter iets anders kunnen doen dan met media bezig te zijn.

De televisie neemt anno 2015 in de wereld van jonge kinderen nog steeds de meest prominente plaats in (1-4 jaar: 46 minuten per dag, 5-8 jaar: 53 minuten per dag). Toch vindt 51% van de ouders dat ‘gewoon speelgoed’ beter is voor kinderen en 48% van de ouders vindt dat kinderen beter iets anders kunnen doen dan media gebruiken. Lees meer »

Download Iene Miene Media 2015

Iene Miene Media 2014

Goed omgaan met digitale media belangrijk voor breinontwikkeling van jonge kinderen

Het gewone ‘ouderwetse’ (voorlees-)boekje is nog steeds het meest populair, ook kijken 58% van de kinderen jonger dan 1 jaar regelmatig televisie. Kleine kinderen maken thuis steeds intensiever gebruik van digitale media zoals computers, tablets, televisie, radio, cd’s en dvd’s. Vooral de populariteit van tablets stijgt snel. Gemiddeld wordt hier 22 minuten per dag aan besteed. 45% van de kinderen is hier al mee bezig voordat ze één jaar worden.

Ouders zijn blij met alle mogelijkheden voor hun kinderen, maar ze hebben ook twijfels en vragen en vinden zeker niet zomaar alles goed. Ze houden het gebruik van media van hun kinderen in de gaten. Lees meer »

Download Iene Miene Media 2014

Iene Miene Media 2013

Tabletgebruik één-jarigen fors toegenomen

Net als in 2012 bleek dat ouders sterk betrokken zijn bij het mediagebruik van hun kind. Ze zeggen goed na te denken over wat zij hun kinderen aan media voorschotelen, praten met hun kinderen over het mediagebruik en stellen regels zoals een maximale tijdsduur voor mediagebruik op. Veilig internetgebruik van hun kinderen vinden ze erg belangrijk. Vooral de moeders zijn vaker dan vaders samen met hun kinderen bezig met digitale media.

Uit het onderzoek komen duidelijk de voordelen naar voren: ouders zien hoe geïnteresseerd en nieuwsgierig hun jonge kinderen naar digitale media zijn, en hoeveel plezier ze eraan beleven. Ze zien ook dat hun kinderen er wat van opsteken. Lees meer »

Download Iene Miene Media 2013

Iene Miene Media 2012

33% jonge gezinnen bezit tablet: kleuters actief met apps en YouTube

Iene Miene Media 2012 gaf antwoord op vragen als: welke media zijn er in huis? Mogen de kinderen daarmee spelen? Zo ja, hoe lang? En wat doen ze er zoal mee? Welke digitale vaardigheden hebben baby’s en jonge kinderen?

Ook zijn de positieve en negatieve effecten van mediagebruik die opvoeders ervoeren in kaart gebracht. Tot slot is onderzocht wat opvoeders aan mediaopvoeding doen, en welke vragen en problemen ze daarbij ondervinden. Lees meer »

Download Iene Miene Media 2012

« Terug naar ‘Voor professionals’