Hoe kon ik meedoen als professional?

Zoals ieder jaar speelden de netwerkpartners van Mediawijzer.net, zoals mediacoaches, CJG’s, kinderdagverblijven en bibliotheken een belangrijke rol in de campagne door het organiseren van activiteiten en het gezamenlijk uitdragen van de campagneboodschap. Mediawijzer.net riep alle netwerkpartners en mediawijsheid / mediaopvoeding professionals op in te haken op de Media Ukkie Dagen om zoveel mogelijk ouders van jonge kinderen te ondersteunen bij vraagstukken rondom mediawijs gedrag.


Onderzoek: Iene Miene Media

Jaarlijks onderzoek naar mediagebruik binnen gezinnen met jonge kinderen.

Bij de start van de campagne op 6 april zijn de nieuwe resultaten bekend gemaakt.


Bekijk resultaten Iene Miene Media 2018

Gouden Guppy

De Gouden Guppy is de Nederlandse vakjuryprijs voor het beste digitale peuter- & kleuter mediaproduct (0-6 jaar). De award is een initiatief van Mediawijzer.net om makers van goede en geschikte digitale kindermedia te belonen en onderdeel van de Cinekid Media Awards 2018. Tot 14 september 2018 is het mogelijk jouw mediaproduct in te zenden voor de Gouden Guppy.


Meer informatie

Digi ABCD voor ukkies

Speciaal voor de Media Ukkie Dagen is het Digi ABCD voor ukkies ontwikkeld.

Het is nog steeds mogelijk om deze uit te printen en uit te delen.


Ga naar het Digital

Activiteit op de kaart

Door het hele land werden door bibliotheken, cjg’s en andere organisaties activiteiten georganiseerd voor (groot)ouders en (professionele) opvoeders van jonge kinderen in de leeftijd 0 t/m 6 jaar.

Voor organisaties was het mogelijk om de activiteit op de landkaart te plaatsen.


Bekijk alle activiteiten

Toolkit & campagnemateriaal

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of (media) professional kon je meedoen aan de Media Ukkie Dagen en ter inspiratie de toolkit gebruiken. In deze toolkit staan tips voor activiteiten en promotiemiddelen zoals de campagneposter.


Bekijk de toolkit

Pers

Voor persvragen kunt u contact opnemen met Danielle Tamis en/of Thijs Ros namens Mediawijzer.net.

E-mailadres: mediawijzer@hvdm.nl
Telefoonnummer: 070-354 9000

Kijk voor de laatste persberichten en persinformatie van Mediawijzer.net op mediawijzer.net/pers.

Tips voor professionals over mediaopvoeding

Toolbox Mediaopvoeding: Media? Gewoon opvoeden!

Nederlands Jeugdinstituut

Een toolbox met betrouwbare informatie en adviezen om ouders te kunnen begeleiden. De nadruk ligt daarbij op mediagebruik van kinderen van 0 t/m 18 jaar, de kansen die media bieden en het kiezen van geschikte inhoud. De Toolbox biedt factsheets, tips en adviezen, gebaseerd op actuele wetenschappelijke kennis, opgedeeld in leeftijdsgroepen. De toolbox is gratis te downloaden.


Meer informatie en download

Inspiratieboekje Media Ukkies

Family Factory

Dit boekje staat bomvol tips en ideeën van andere ouders over mediaopvoeding van kinderen van 0-6 jaar. Het helpt vaders en moeders van jonge kinderen om niet te verdwalen, maar juist de weg te vinden in de digitale wereld. Speciaal voor de Media Ukkie Dagen 2018 is dit boekje extra voordelig verkrijgbaar!


Meer informatie en bestellen

Een ouderavond organiseren?

Sardes, Bureau Jeugd & Media, het NJi en Mediacoachinbeeld.nl

Kijk eens of je met behulp van organisaties zoals Sardes, Bureau Jeugd en Media of een mediacoach ouders en opvoeders van jonge kinderen mediawijzer kunt maken door het organiseren van een informatieavond. Lees ook tips van Mijn Kind Online om er een succesvolle avond van te maken.

Mediaopvoeding: start het gesprek!

Stichting Opvoeden.nl

Stichting Opvoeden.nl biedt betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid aan ouders, jongeren en kinderen. Deze opvoedinformatie is gratis beschikbaar en kan worden gebruikt door bijvoorbeeld medewerkers van het CJG, wijk- of jeugdteam van een gemeente.


Meer informatie

Deel het MediaGroeiBoekje uit

Cubiss

In het kader van de Media Ukkie Dagen is het MediaGroeiBoekje ontwikkeld. Het is een dagboekje waarin ouders alle mooie en speciale momenten van hun kind kunnen vastleggen rondom taal- en mediagebruik van hun jonge kind (0-6 jaar). Ook staat het vol met tips rondom taal en media. Het MediaGroeiBoekje is ook buiten de campagneweek te gebruiken.

Bij het MediaGroeiBoekje hoort ook een eenvoudige toolkit. De toolkit geeft tips rondom het organiseren van een ouderavond of spreekuur, de samenwerking met een KOV of consultatiebureau en voorbeeldteksten voor communicatie.

Het pakket is voor €50,00 euro te bestellen en bestaat uit 100 MediaGroeiBoekjes en de toolkit. Op=Op


Meer informatie en bestellen

Bewust gebruik van media voor kinderen

Kindenmedia.nl

Hoe zet je media bewust en activerend in? Om professionals te ondersteunen lanceren Sardes en JVtv | Mediasmarties op 31 maart 2017: Kind & Media. Het nieuwe platform heeft de ambitie om het uitgebreide netwerk van ouders en professionals rondom het kind bewust te maken van hun rol bij mediaopvoeding.


Meer informatie

De MediaDiamant: Wegwijs in opvoeden

Mediawijzer.net

De MediaDiamant is een wegwijzer met concrete tips om kinderen van 0 tot 18 jaar mediawijs op te laten groeien. Ook opvoedprofessionals kunnen het model gebruiken om kinderen en ouders te begeleiden en te ondersteunen.


Meer informatie en downloads